3. Międzynarodowy Festiwal TeatralnyWARSZAWA CENTRALNA 2012:
„Mistyfikacje”
Idea Festiwalu narodziła się z chęci
wykorzystania pozornie nieokreślonej pozycji Polski
w stosunku do reszty Europy. „W Polsce, czyli nigdzie”, jak pisał Alfred Jarry, lokując nasz kraj w nie do końca zdefiniowanej przestrzeni, gdzieś na wschód od Zachodu i na zachód od Wschodu. Celem Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego WARSZAWA CENTRALNA jest zatem konstruktywne wykorzystanie naszego położenia – na granicy mitów i stereotypów, między „barbarzyńskim” Wschodem a „cywilizowanym” Zachodem, między „pogańską” Północą a „kulturotwórczym” Południem. Chcemy uczynić
z niemożności pełnej identyfikacji z żadną z tych form kulturowego istnienia walor,
a nie dylemat. W Polsce, czyli nigdzie. A może w Polsce, czyli wszędzie?
w stosunku do reszty Europy. „W Polsce, czyli nigdzie”, jak pisał Alfred Jarry, lokując nasz kraj w nie do końca zdefiniowanej przestrzeni, gdzieś na wschód od Zachodu i na zachód od Wschodu. Celem Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego WARSZAWA CENTRALNA jest zatem konstruktywne wykorzystanie naszego położenia – na granicy mitów i stereotypów, między „barbarzyńskim” Wschodem a „cywilizowanym” Zachodem, między „pogańską” Północą a „kulturotwórczym” Południem. Chcemy uczynić
z niemożności pełnej identyfikacji z żadną z tych form kulturowego istnienia walor,
a nie dylemat. W Polsce, czyli nigdzie. A może w Polsce, czyli wszędzie?
Dotychczas odbyły się dwie edycje Festiwalu. W 2008 roku pod hasłem STYGMATY CIAŁA oraz w 2010 roku pod hasłem MIGRACJE. Obydwie stały się niewątpliwym sukcesem – zarówno jeśli chodzi o odbiór publiczności, jak i krytyki – wpisując się
w wizerunek Polski jako jednego z najważniejszych ośrodków teatralnych, i wchodząc
w dyskusję ze światowymi środowiskami artystycznymi.
W roku 2012 hasłem Festiwalu mają być: MISTYFIKACJE.
Mystikos w starożytnej grece znaczyło
„tajemny” od mystes – „wtajemniczony”. Mistyfikacja to
celowe wprowadzanie w błąd, udawanie kogoś innego, tworzenie
pozorów lub aranżowanie fałszywych instytucji, sytuacji.
Mistyfikacja jest zawsze intrygą. Teatralna iluzja jest zarazem
intrygą i polityką. Tajemnica okazuje się oszustwem. Ale czy można
powiedzieć, że współczesny teatr polityczny walczący z iluzją
może sam siebie zdemistyfikować? I czy te próby to nie jego
kolejne mistyfikacje?
Spektaklom prezentowanym na Festiwalu
towarzyszyć będzie przegląd wideo-instalacji prezentowanych w
Teatrze Dramatycznym w ciągu ostatnich czterech lat (Baumgart,
Grochowiak, Mik, Molska,Żmijewski). W głównej linii repertuarowej
zapraszamy na trzy spektakle: ±0 Christopha Marthalera, Via
Intolleranza II Christopha Schlingensiefa i Miasto Snu Krystiana
Lupy.
Miasto snu
reżyseria: Krystian Lupa
22 września,
pokaz otwierający festiwal WARSZAWA
CENTRALNA
Krystian Lupa po ponad 25 latach
powraca do powieści Alfreda Kubina Po tamtej stronie, historii
niesamowitej podróży monachijskiego rysownika do Państwa Snu.
Kiedy w 1985 roku Lupa po raz pierwszy zmierzył się z tym tekstem,
rezultatem było dziewięciogodzinne przedstawienie – „zapis
indywiduacyjnej katastrofy” głównego bohatera, podczas którego
wszelkie reguły logicznej konstrukcji uległy rozpadowi. Przez
kolejne dekady Lupa przyzwyczaił jednak swoich widzów do
rozciągającej się w nieskończoność, a jednocześnie zaskakująco
wciągającej poetyki. Ale przyzwyczaił ich też do diametralnych
zmian w swojej twórczości. Jaki więc kształt przybierze dzisiaj
Miasto snu? Jak przez ćwierćwiecze zmieniło się zatopione w
oniryzmie miasto i jego mieszkańcy? Jaki sen wyśni Lupa swoim
widzom tym razem?
Via Intolleranza II
koncepcja i reżyseria: Christoph
Schlingensief
26 września 2012
Via Intolleranza II to ostatnia sztuka
zmarłego w 2010 r. Christopha Schlingensiefa, reżysera teatralnego
i filmowego, performera, twórcy instalacji, jednego z najbardziej
kontrowersyjnych i zaangażowanych politycznie artystów niemieckich
XX wieku, dotychczas niewystawianego w Polsce; a także pierwszy
wspólny projekt Schlingensiefa
i artystów z wioski operowej w Burkina Faso, wybudowanej z inicjatywy reżysera.
i artystów z wioski operowej w Burkina Faso, wybudowanej z inicjatywy reżysera.
Spektakl nawiązuje do opery Luigiego
Nono z 1961 r. – Intolleranza 1960, dzieła, które było nie tylko
wypowiedzią estetyczną, ale i polityczną – wyrazem stanowczego
sprzeciwu artysty wobec rasizmu i nietolerancji. Jednak Via
Intolleranza II to nie hołd oddany tamtemu przedstawieniu – ostrze
tego przedstawienia skierowane jest w nas, oświeconych
Europejczyków. Schlingensief pyta, czy humanistyczna strategia
idealizowania naszej własnej nietolerancji wobec innych, nie jest
jednocześnie jej ostentacyjnym cementowaniem? Jaki sens mają te,
tak bardzo na Zachodzie lubiane, deklaracje polityczne, i co z nich
zostaje w konfrontacji z rzeczywistością Czarnego Kontynentu? Czy
nie powinniśmy przypadkiem przyznać się do porażki projektu
„tolerancja”, przede wszystkim dlatego, że nie potrafimy być
tolerancyjni wobec nas samych? I czy przypadkiem fakt, że ciągle
staramy się pomóc Afryce, nie potrafiąc jednocześnie rozwiązać
własnych problemów, nie jest zwykłą manipulacją?
Spektakl pokazany będzie w koprodukcji
z Malta Festival Poznań 2012.
±0
reżyseria: Christoph Marthaler
30 września 2012
±0 (plus minus
zero) Christopha Marthalera – szwajcarskiego wirtuoza muzyki,
mistrza subtelnej drwiny i twórcy niepowtarzalnego stylu
inscenizacji, reżysera długo oczekiwanego w Warszawie – to
opowieść o Grenlandii, miejscu, w którym różnica między plusem
a minusem jest różnicą między pewnym gruntem a kruchym lodem.
Tym razem Marthaler, wraz z tłumem swoich ukochanych postaci – nieudaczników zagubionych w kakofonii dźwięków i w otoczeniu zbędnych przedmiotów, dziwaków ze zmęczeniem celebrujących powoli mijający czas – zabiera widzów do krainy wiecznej zimy, na największą wyspę świata, gdzie ważą się losy nas wszystkich. W tym społecznie wyizolowanym miejscu naruszenie chwiejnej równowagi między topnieniem
a zamarzaniem może doprowadzić do zniknięcia pod wodą wielu obszarów Ziemi. Szwajcarski reżyser wspólnie ze swoją scenografką Anną Viebrock zbudowali na scenie bazę podbiegunową, w której wszelki punkt odniesienia rozpływa się pod nogami,
a zmiana krajobrazu jest fenomenem nie tylko fizycznym, ale i politycznym.
Tym razem Marthaler, wraz z tłumem swoich ukochanych postaci – nieudaczników zagubionych w kakofonii dźwięków i w otoczeniu zbędnych przedmiotów, dziwaków ze zmęczeniem celebrujących powoli mijający czas – zabiera widzów do krainy wiecznej zimy, na największą wyspę świata, gdzie ważą się losy nas wszystkich. W tym społecznie wyizolowanym miejscu naruszenie chwiejnej równowagi między topnieniem
a zamarzaniem może doprowadzić do zniknięcia pod wodą wielu obszarów Ziemi. Szwajcarski reżyser wspólnie ze swoją scenografką Anną Viebrock zbudowali na scenie bazę podbiegunową, w której wszelki punkt odniesienia rozpływa się pod nogami,
a zmiana krajobrazu jest fenomenem nie tylko fizycznym, ale i politycznym.
If you be a part of clubs or incentive packages, make sure you|ensure you|be certain to} usually are not enjoying in} just to build up rewards. This is a dangerous apply, and you could find yourself spending far more to get a perk that isn't price it. Players are rated at a number of} steps, from novice to whale, and players' clubs also have a number of} levels. Read about them and learn where you stand; your level 카지노사이트 can change in a few of} hours of play. Winning combinations will criss-cross, use diagonals, Ms, Ws, squigglies, curly-cues, and different instructions, relying on the game. Even if you assume you're not winning, you could be and if you assume you're winning, you in all probability not|will not be}.
OdpowiedzUsuń