wtorek, 20 września 2011

Co ma jajo do wiatraka?



Co ma jajo do wiatraka? Odpowiedź przyniesie weekend. Wystarczy wybrać się na rondo Wiatraczna, gdzie po zmroku znów będzie można zobaczyć kultową reklamę PolDrobu!

Trójwymiarowy mural nieistniejącego już zrzeszenia PolDrob od lat 70-tych ubiegłego wieku zdobił ścianę szczytową kamienicy przy Grochowskiej 215. Latem ubiegłego roku w skutek ocieplenia budynku został usunięty. Praca popularnie zwana „jajem” była prawdopodobnie jedyną nie tylko w Warszawie, lecz także całym kraju reklamą o charakterze przestrzennym. W jej centralnym punkcie była umieszczona wypukła, licząca ponad dwa metry wysokości konstrukcja jaja. Sprawiało to, że mural przez dziesięciolecia był punktem nadającym charakter dzielnicy, wyznaczał miejsce spotkań.

Naszym celem jest przywrócenie jaja Pradze. Zanim jednak (jako szczęśliwi posiadacze oryginalnej skorupki!) spróbujemy na dobre zrekonstruować reklamę, zapraszamy na wieczorne projekcje. Mamy nadzieję, że ten symboliczny powrót podkreśli nie tylko sentymentalną, lecz także artystyczną rangę muralu. W końcu reklamę tę, zarówno spośród reklam PRLu jak i współczesnych, wyróżniała po prostu doskonała grafika.

Projekcje będą odbywać się od piątku do niedzieli (23-25.09) w godz. 20-24. W programie atrakcje dla miłośników grafiki i vegańskiego drobiu pod bardziej klasyczną postacią.

Realizacja: GORO (Fundacja Vlepvnet) ANNA BRZEZIŃSKA-CZERSKA (Bliżej Konsumenta)

„Jajo” to ostatnia realizacja tegorocznego cyklu „UPDATES” to prezentacja międzynarodowej sławy artystów działających w przestrzeni publicznej. W tym roku powstał mural ELTONO oraz przez wakacje gościliśmy za sprawą kolektywu EXYZT Ufo na Placu na Rozdrożu.
Warszawiacy okazali się spragnioną publicznością propagowanych przez artystów i Fundację Vlepvnet działań i ideii uczestnictwa, partycypacji, zmienności, gdzie działania w przestrzeni publicznej nie tylko mają służyć pamięci, martyrologii czy ładnym obrazkom, ale mogą angażować na powrót mieszkańców we współtworzenie, poznawanie, odkrywanie swego miasta. Sukces poprzednich lat ukazuje, że mieszkańcy chcą mieć taki wpływ na wizerunek miasta, chcą kreować swoje małe życiowe przestrzenie w sposób aktywny.

Anna Brzezińska-Czerska
Inicjatorka i koordynatorka projektu „Bliżej konsumenta”, którego celem jest wydanie albumu poświęconego starym, warszawskim reklamom malowanym na ścianach budynków.
Absolwentka animacji kultury na polonistyce Uniwersytetu Warszawskiego oraz Akademii Filmu i Telewizji. Miłośniczka kina – nie tylko od strony widza (autorka m.in. dokumentu o neonach). Od siedmiu lat pracuje jako dziennikarka wydania warszawskiego „Rzeczpospolitej” (dziś działu kultury „Życia Warszawy”). Współpracuje przy licznych projektach społecznych, realizowanych m.in. z młodzieżą z trudnych środowisk. Na swoim koncie ma również współtworzenie i redakcję katalogów festiwali filmowych oraz albumu „Tu było kino”.

Goro
Jeden z najoryginalniejszych reprezentantów polskiej sceny nielegalnej prezentuje melancholijny mix form wysamplowanych z cywilizacyjnego kotła. artysta włamuje się za podszewkę rzeczywistości z pasją dziecka psującego zegarek. odpady i negatywy wielkomiejskiego życia selekcjonuje pod kątem pokrętnej postprzydatności, by potem przetworzyć w industrialną abstrakcję wibrującą na tajemniczej częstotliwości.

więcej informacji:
http://updateswarsaw.wordpress.com/
http://blizejkonsumenta.pl/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz